Donat Seri Rasa

Friday, April 9, 2010

Aku suka makan donat. Donat yang pernah aku makan dari Dunkin Donuts dan Krispy Kreme. Of coz la sedap dan mahal la jugak. Kalau nak beli selalu memang takleh la sebab pertama kat sini takde Dunkin Donuts dan Krispy Kreme, sebab kedua mahal. Sebenarnya nak buat bukan susah..hehehe..memang pernah buat la dulu tapi idak ler macam Dunkin Donuts dan Krispy Kreme. kali ni pernah kali aku makan donut yang dicampurkan dengan kentang. ye kentang. mungkin aku yang perak buih sabun Fab kot. ye la kan selama ni buat donat mana pernah bubuh kentang. ke aku sorang jer yang tak tau selama ni?... rupanya itu yang menyebabkan donat tu lembut dan gebu. panas atau sejuk donat masih lembut. kenapa tak percaya? kalau tak percaya cuba resepi onat yang akan aku bagi nanti. Sebelum ni Kak Seri, staf sekolah ni ada bagitau yang buat donat bubuh kentang so hari ni Kak Midah cuba buat donat yang dicampurkan kentang tu. memang sedap. Banyak aku makan (habis la diet aku). Oklah nanti aku tepekkan resepi donat tu yer.



Bahan-Bahan:

½ kg tepung gandum
1 paket yis Mauripan
2 sudu susu pekat (boleh juga guna susu tepung)
2 sudu mentega
1 biji telur
2 biji kentang (direbus dan dilenyek halus)
garam secukup rasa
air
gula aising atau coklat masakan


Cara:

  1. Serbuk yis dilarutkan ke dalam air suam.
  2. Gaulkan sebati tepung gandum bersama susu pekat, marjerin, telur, kentang dan garam.
  3. Masukkan larutan yis tadi dan masukkan air sedikit demi sedikit sehingga doh lembut.
  4. Simpan doh selama ½ jam sehingga ia kembang. Perlu ditutup dengan kain lembab atau penutup.
  5. Uli doh kemudian bentukkan seperti gelang atau cincin.
  6. Setelah digoreng, toskan dan golekkan atas gula aising. Jika suka coklat boleh juga disalutkan dengan coklat masakan yang telah dicairkan bersama mentega.

Selamat mencuba


p/s- resepi diambil dari mesra.net

0 comments:

IamonlyHuman's BloG Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino